Passend onderwijs
Onderwijs dat bij je past, dat uitgaat van talenten. Wij zijn er voor alle leerlingen, ook degenen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij zorgen voor een passende onderwijsplek. Daarbij houden we rekening met de behoeften van het kind en de voorkeuren van de ouders. We gaan samen in gesprek om mogelijkheden te verkennen en maatwerk te leveren voor ieder kind.
Wat heeft een leerling nodig
De wet op het Passend Onderwijs is sinds 1 augustus 2014 in werking. Dat betekent dat elk kind recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoefte. Het accent is verlegd van 'welke beperkingen heeft deze leerling' naar 'wat heeft deze leerling nodig om een goede onderwijsontwikkeling door te maken'. Een ander manier van kijken en denken die er voor moet zorgen dat minder leerlingen naar het speciaal onderwijs worden verwezen.
Zorgplicht
In dat kader hebben alle scholen zorgplicht voor elke leerling die is aangemeld. Dat wil zeggen dat er een passende school moet worden gevonden voor elke aangemelde leerling. De schoolbesturen in de regio zorgen binnen het Samenwerkingsverband SWV 23-05 daarom samen voor een dekkend onderwijsaanbod, waarin de leerling de zorg kan ontvangen die aansluit bij de onderwijsbehoefte.
Vraag naar extra ondersteuning
Voor de meeste leerlingen is ons onderwijsaanbod met basisondersteuning voldoende. Maar soms blijkt dat uw dochter of zoon extra ondersteuning nodig heeft. In gezamenlijkheid met ouders stellen we dan een zogenaamd Ontwikkelingsperspectief op (OPP).
In het ontwikkelingsperspectief staat de onderbouwing van de plaatsingskeuze, de bevorderende en belemmerende factoren die bij het opleiden van de leerling meespelen en de te verwachten uitstroommogelijkheid. Het ontwikkelingsperspectief wordt gebruikt als uitgangspunt van het onderwijsaanbod. Regelmatig zullen we met de leerling en ouders de voortgang evalueren en zo nodig bijstellen.
Grenzen aan passend onderwijs
Helaas moeten wij soms erkennen dat er ook grenzen zijn in wat wij kunnen bieden voor leerlingen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer leerlingen niet aan het groepsproces kunnen deelnemen. Ook bereiken we onze grenzen als het gaat om extreem gedrag, zowel internaliserend of externaliserend, waarbij gevaar is voor andere leerlingen of waarbij het onderwijsproces ernstig wordt belemmerd.
Voor leerlingen die bij ons onderwijs volgen, moet er uitzicht zijn op het behalen van een diploma. De onderwijsbehoefte van leerlingen met een lichamelijke beperking moet passen binnen de mogelijkheden en aanpassingen van de school. De school is niet ingericht op het verrichten van medische handelingen.
Als een leerling naar een school voor voortgezet speciaal onderwijs wordt verwezen vraagt het bevoegd gezag van de school bij het Samenwerkingsverband (SWV) een toelaatbaarheidsverklaring aan. Het Samenwerkingsverband heeft de taak om te beslissen of een leerling wordt toegelaten tot het (v)so. Daarnaast is het Samenwerkingsverband ook het orgaan waar de verdeling van de zorggelden wordt geregeld.
Alle leerlingen hebben recht op passend onderwijs,
ook leerlingen die extra ondersteuning in de klas nodig hebben. Op TalentStad Beroepscollege zorgen Frederike van Uden en Annieke Bousema er als interne begeleiders voor dat iedere leerling optimaal ondersteund wordt.
Frederike begeleidt de onderbouw, Annieke de bovenbouw. ‘Wij brengen mensen samen om te kijken wat het beste is voor de leerling. Daarvoor is het heel belangrijk dat de ouders/verzorgers met ons meedenken en meedoen’, zegt Annieke. Een heel team staat klaar om de leerlingen optimale begeleiding te kunnen bieden.'
Het team
- Mentor: het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders
- Intern begeleiders: organiseren en coördineren de zorg en ondersteuning voor de leerlingen
- Orthopedagoog: adviseert en begeleidt kinderen (en hun ouders) bij wie de ontwikkeling of opvoedsituatie extra aandacht vraagt
- Schoolcoach: begeleidt leerlingen met een extra onderwijsbehoefte
- Rekencoach: helpt de leerlingen met rekenproblemen (dyscalculie)
- Dyslexiespecialist: begeleidt leerlingen met taalproblemen (dyslexie)
- Remedial teachers: begeleidt leerlingen met leerproblemen
- Schoolmaatschappelijk werk: biedt een luisterend oor en schakelt eventueel verdere externe hulp in. Bijvoorbeeld wanneer er thuis of op schoolproblemen zijn of wanneer een leerling niet lekker in zijn vel zit.
Annieke en Frederike vormen de spil bij de interne begeleiding. Die hebben zij zo georganiseerd, dat geen enkel kind op TalentStad Beroepscollege buiten de boot hoeft te vallen. Het begint al voordat ze op school komen. Aan de hand van een warme overdracht worden de specifieke behoeften van het kind in kaart gebracht. ‘We gaan met de vorige school in gesprek en bekijken of de leerling op z’n plek is op TalentStad Beroepscollege, of dat hij misschien elders beter tot z’n recht komt’, legt Frederike uit. Eenmaal op school zijn de mogelijkheden legio:
Basisondersteuning
- Hulp bij spelling
- Begrijpend lezen en rekenen
- Sociale vaardigheidstraining
- Faalangstreductietraining
- Dyslexieondersteuning
Extra ondersteuning
- Didactisch-orthopedagogisch centrum DOC 93, voor leerlingen vmbo 1 en 2, die een tussenstap nodig hebben alvorens naar TalentStad Beroepscollege te gaan
- Rebound van DOC 93, voor leerlingen die een time-out nodig hebben. De leerling volgt de reguliere lessen, met persoonlijke hulp en ondersteuning. Ondertussen wordt bekeken welke onderwijssituatie het beste bij de leerling past
TalentStad op Maat (TOM)
Het kan gebeuren dat een leerling zich bij een bepaalde les niet op zijn gemak voelt. Voor die leerling is er TalentStad op Maat. ‘De leerlingen kunnen er terecht tijdens het lesuur waar het niet goed loopt’, legt Annieke uit. ‘De begeleidende docent zoekt met de leerling naar de oorzaak en een oplossing. Vervolgens gaat de leerling gefaseerd en/of met begeleiding weer terug naar de les.’ ‘Het is een soort pre-rebound’, vult Frederike aan. ‘Een mooie, laagdrempelige en voor iedereen acceptabele manier om bepaalde problemen binnen school op te lossen, zonder allerlei rompslomp.’
Incidentele zorg
Voor leerlingen die te maken krijgen met een verwerkingsproces zoals bij scheiding van de ouders, of overlijden van een naaste is er extra aandacht. Ook voor andere situaties hebben Frederike en Annieke protocollen en plannen geschreven. Het gaat om:
- Beleid gescheiden ouders
- Protocol overlijden
- Pestprotocol
- Dyslexieprotocol
- Rekenbeleid
- Determinatie voor onderbouw
Geen hokjes
De zorg op TalentStad Beroepscollege kent geen hokjes en geen etiketjes. ‘We denken vanuit de basis naar het doel’, zegt Frederike. ‘We bekijken per kind wat er nodig is, en daarbij gaan we af op de leerlingen zelf, de ouders/verzorgers en de mensen die met hen werken op school. Onze school kent geen specifieke zorgklassen. Iedereen heeft z’n eigen behoefte aan zorg, iedereen is uniek en hoort erbij. We hebben voor het basis- en kaderonderwijs in de onderbouw kleine klassen met 15 tot 20 leerlingen. Daardoor kunnen we ze beter zien en sneller problemen signaleren.’
Annieke en Frederike begeleiden de zorg vanuit passie en affiniteit met de leerlingen. ‘TalentStad Beroepscollege staat bekend als een school die meedenkt. We vangen de Wet passend onderwijs goed op’, zegt Frederike. ‘Ons werk is soms moeilijk, maar het is wel heel dankbaar werk. Ieder kind wordt gezien, ieder kind komt hier op z’n plek, daar gaan we met z’n allen voor. Wij wensen voor iedereen een succesverhaal. Daar blijven we voortdurend aan werken.’
Aanmelden
Heeft uw kind extra ondersteuning nodig? Meld uw kind dan minimaal 10 weken voordat het schooljaar begint bij ons aan via het schriftelijk aanmeldingsformulier. Binnen 6 weken (bij uitzondering binnen 10 weken) hoort u of wij (of een andere school) de passende onderwijsplek kan bieden.
Contact en informatie
Voor meer informatie over ons zorgaanbod kunt u contact opnemen met een van onze zorgcoördinatoren/intern begeleiders.